Tuesday, April 13, 2010

Sebaik-baik manusia adalah manusia yang memberi manfaat kepada manusia lain-Adakah kita seperti ape yang kita katakan? kotakan!!!



kita inginkan yang terbaik untuk diri sendiri...kita maukan yang paling cantik untuk dimiliki, kita mahu jadi sesempurna mungkin, kita impikan sebahagia mungkin...kita mahukan itu dan ini, tapi adakah kita telah bersedia untuk menjadi yang terbaik? adakah kita sudah cukup persiapan untuk menerima yang terbaik? adakah kita telah sempurna ilmu untuk dikongsi dengan orang lain? siapakah kita sebenarnya dihadapanNYA nanti? adakah kita telah sedia menjadi hambaNya yang paling patuh?yang paling sempurna ibadahNya?

Adakah aku yang paling taat kepadaNya? adakah aku yang paling disayangiNya n rasulNya? adakah aku telah melakukan yang terbaik untuk agamaNya? sudah cukupkah sumbangan aku dalam menegakkan n mengarusperdanakan dakwah?
sudah berbaloikah pengorbanan aku untuk menbela kesucian agamaNya?
sudah memadaikah aku dengan kejayaan di mata manusiawi ini sedangkan pada pandangan Allah?
Kemanakah aku selepas ini? dimanakah aku selepas ini? apakah matalamat aku ketika ini? akan datang? setahun lagi?dua tahun? 10 tahun?
adakah dengan bebangga dengan segulung ijazah sudah buatkan aku boleh berpijak megah dibumi Allah ini?
sudah cukup ilmukah aku berlagak dengan lagak sang penguasa dek kerna diberi kekuasaan sejemput itu?

oh..apakan daya..inilah tipu daya syaitan dan nafsu..apakan daya, ku terpaksa menjawab semua solan ni tanpa bergantung kepada sesiapa lagi..aku hanya berdiri pada kaki sendiri..Ya Allah, berikanlah kekuatan kepadaku..semoga semua solan ini dpat ku jawab dengan mudah dihadapanMU,
Ameen

No comments:

Post a Comment